Sürücü Sağlığı ve Sonuçları

Nizamettin ATEŞ
TŞÖF Eğitim Müdürü


       Sürücülük, insanların can ve mal güvenliğini olumlu veya olumsuz yönde doğrudan etkileyen bir iştir. Sürücülerin bedeni ve psikoteknik açıdan sağlıklı olmaları, can ve mal güvenliğini sağlayıcı önemli bir faktördür. Aksine, sürücülerin bedenen ve ruhen sağlıksız olmaları ise can ve mal güvenliğini tehlikeye düşüren önemli bir faktördür.

       Bu nedenledir ki, bütün dünya ülkelerinde olduğu gibi ülkemizde de sürücü olmak isteyen vatandaşlarımızın; İç Hastalıkları, Göz, Kulak-Burun-Boğaz, Ortopedi, Ruh ve Sinir Hastalıkları bakımından muayeneye tabi tutulmaları zorunlu hale getirilmiştir. (Sürücü Adayları Ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları İle Muayenelerine Dair Yönetmelik 26 Eylül 2006 tarih ve 26301 sayılı Resmi Gazete)

       Sürücü belgesi sahibi kişilerin de her beş yılda bir bedeni ve psikoteknik açıdan sağlıklı olduklarına dair yetkili sağlık kuruluşlarından Sağlık Raporu almaları gerekmektedir. (Karayolu Taşıma Yönetmeliği Madde 60, 25 Şubat 2004 tarih ve 25384 sayılı Resmi Gazete)

       Karayollarımız da hareket halinde olan araç sayısı ve bu araçların yaptıkları kilometre miktarı arttıkça, kaza yapma veya kazaya karışma ihtimali de artmaktadır.

       Dolayısıyla günümüzün yoğun trafiğinde sürücünün sağlıklı olması büyük önem taşımaktadır.Bu nedenle;

1-        Tüm araç sürücülerinin bilhassa şehirlerarası yollara çıkmadan dinlenmiş ve uykularını almış olmaları,

2-        Alkol alarak veya yorgun veya uykusuz olarak kesinlikle araç kullanmamaları,

3-        Aşırı stres veya şok bir olay etkisinde araç kullanması,

4-        Kendisini iyi hissetmediği takdirde mutlaka tansiyon ve şekerine baktırmalı ve kalp grafiğini çektirmelidir.Bunun için şehirlerarası otobüs terminallerinde veya yük terminallerinde ücretsiz sağlık hizmetleri yerel yönetimce verilmelidir.

5-        Uzun yolda araç kullananların mutlaka yasa gereği en fazla 4.5 saat araç kullanmaları belirtilmiş ise de bu süre beklenilmeden 3 ila 4 saat arasında mutlaka 15-30 dakika arasında mola verilerek  beynin ve vücudun dinlendirilmesi,

6-        Uzun yolda araç kullanırken cep telefonu ile konuşulması  konunun içeriğine göre sürücüde beyni çoğu kez bloke ettiğinden ve  yola dikkat dağıldığından cep telefonu ile konuşulmaması gerekmektedir.

       Trafik için kamuya açık olan karayolunda araç kullanan sürücülerin, karayolunun paylaşılması ve kullanılması, trafik işaretleriyle verilen mesajları algılaması, yorumlaması, buna göre uyarıcı ve önleyici tedbirlere başvurması, başkalarının haklarına saygı göstermesi, affedici ve hoşgörü sahibi olması  gerekmektedir.

       Bu itibarla, sürücü adaylarını muayene eden doktorlarımızın, sürücülerimizi her beş yılda bir bedeni ve psikoteknik bakımdan muayene edecek doktorlarımızın ve teste tabi tutacak psikologlarımızın muayenelerini ve testlerini çok dikkatli ve derinlemesine inceleyerek yapmaları mecburiyeti bulunmaktadır. Bilhassa ticari anlamda yolcu veya yük taşıma filosuna sahip firmaların mutlaka şoförlerinin beş yılı beklemeden her yıl cek-up tan geçirerek raporlarını özel dosyalarında saklamaları can ve mal güvenliği için çok önemli bir kazanım olacaktır.

       Ayrıca, sürücülerin bedeni ve psikoteknik açıdan muayene olduklarını gösteren Sağlık Raporlarının bulunup bulunmadığını Trafik Zabıtası da periyodik olarak denetlemeli ve  ciddi şekilde aramalıdır.

  _
  ½
  ½
¿
  ½
¿
  ½
¿
 
 
YASAL KORUMA: Sitemizde yayımlanan her türlü bilgi ve belge 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununun 13, 66 ve 83 maddelerine göre açıkça web sitemiz kaynak gösterilmeden   tamamı veya bir kısmı yayımlanamaz. Yazarların sorumluluğu kendilerine aittir. Kişi veya kurumlar isterlerse önceden e-mail ile bilgi vererek web sitemize LİNK bağlantısı yapabilirler.

 
 
 
 
MARMARA NAKLİYECİLER TERMİNALİ  (T3) GEBZE - TÜRKİYE
MARMARA TRANSPORT TERMINAL